NADA support 22 59 55 60
webmaster Modulo AS
© NADA AS
NADA startet i september 2014 opp et nytt prosjekt, kalt DigiRek (for «Digitale Rekviser»). Prosjektet har vært under planlegging/forberedelse siden på vårparten og er støttet av Forskningsrådet.
DigiRek skal bli en nettbasert løsning for
— Å ta imot byrårekvisisjoner fra mediebyråene på alle aktuelle analoge og digitale formater
— Å tolke, digitalisere og lagre/arkivere disse
— Å overføre ekvivalente rekvisisjoner til mediene i ønskede digitale formater
— Å tilby naturlige tilleggstjenester, deriblant kontrollert brukertilgang til rekvis-arkivet
Det tas sikte på at løsningen skal være ferdig utviklet til bruk i avisene sent i 2016.
Avisenes direkte nytteverdi av DigiRek vil være bl.a. følgende:
— Mindre manuelt arbeid/mer automatikk i innlegging av rekviser i annonsesystemet
— Lavere feilprosent i de registrerte rekvisene
— Forbedret og forenklet rekvisisjonsarkivering med søkemuligheter
— Mer effektiv reklamasjonshåndtering
— Redusert underfakturering
Den planlagte DigiRek-løsningen vil gi
— Fleksibilitet: Endringer og tilpasninger håndteres ett sted
— Effektivitetsøkning i avisene: Automatisk digital import istedenfor manuell tasting
— Et grunnlag for kompetanse: Arbeid med relevante internasjonale standarder
— En basis som langsiktig ressurs for en komplett digital handelsprosess for annonser
Første fase i prosjektet er en kartleggings-/forprosjektfase som er planlagt å vare fra september til og med desember 2014. En detaljert kartlegging av dagens rekvisisjonsflyt inn til norske aviser og samkjøringer er nødvendig for å kunne dokumentere totalprosjektets nytteverdi og for å få en bakgrunn/ramme for øvrig detaljspesifisering.