Support

Gammelt – Lineær avisproduksjon - fargeoppsett i Photoshop 6 og 7

Denne bruksanvisningen er laget for Photoshop 6.0. Med små modifikasjoner fungerer den også for Photoshop 7.0 under OS X. I beskrivelsen nedenfor er det satt enkelte kommentarer spesielle for Photoshop 7.0, skrevet slik: (Ph7: .....).

Profilen må deretter plasseres på riktig sted. Dette er litt forskjellig avhengig av om du bruker Mac OS X eller OS 9:

  • Hvis du bruker Mac OS 9 (og Photoshop 6 eller 7): Legg profilen i Systemmappe/Application Support/Adobe/Color/Profiles/Recommended.

  • Hvis du bruker Mac OS X (og Photoshop 7): Legg profilen i Bibliotek (Library)/Application Support/Adobe/Color/Profiles/Recommended.

Fargeinnstillinger i Photoshop 6

Start Photoshop 6.0 og gå i Edit (Rediger)-menyen og velg Color Settings (Fargeinnstillinger). (Ph7: Du finner Color Settings (Fargeinnstillinger) i Photoshop-menyen.) Du får nå opp dialogruten nedenfor, men valgene vil være anderledes. Sørg først for at valget «Advanced Mode» (Avansert modus) er avkrysset.

arbeidsområde

Arbeidsområde

I «Working Spaces» (Arbeidsområde) setter du opp hvordan fargene skal behandles i forhold til skjerm, trykk etc.

svartpunktkompensering

For Macintosh-brukere er ColorMatch RGB å anbefale under «RGB». I «CMYK» skal NADA_avis_4.0 velges. (Faktisk er dette noe av hele poenget med lineær repro).

Valget Gray (Grå) påvirker RGB-bildene som konverteres til Grayscale (gråtoner). Du kan velge 15%, noe som betyr at du kompenserer for 15% punktstigning i avisen (resten kompenseres hos de ulike avistrykkeriene). Om du erfarer at bildene blir mørkere enn beregnet, setter du opp dette tallet, f.eks. til 20%. Blir bildene for blasse – med for lite sort farge i avisen, setter du tallet ned. Valget for Spot (Spot) er ikke så relevant, ettersom dette gjelder kompensasjon for punktstigning for ekte spot-farger, og slike skal det nemlig ikke være i avisannonser som skal sendes med NADA.

Retningslinjer for fargehåndtering

I neste felt bestemmes håndteringen av ICC-profiler, eller mangel på slike, for bilder som åpnes i Photoshop, eller limes inn i Photoshop.

Her er det mange mulige kombinasjoner å velge mellom. Det avhenger av i hvilken grad bedriften har innført fargestyring med egne ICC-profiler for scannere og digitale kameraer, og i hvilken grad man regner med at avsender av bilder har lagt inn riktig profil.

For de aviser og andre som ikke har fargestyring og hvor bildene kommer fra mange kilder er oppsettet vist nedenfor å anbefale.

punktstigning

Alternativer for konvertering

Under «Conversion Options» (Alternativer for konvertering) er det fire valg. «Engine» (Motor) gir valget mellom fire fargemotorer. Hvor stor forskjell det blir på bildene ved bruk av de forskjellige motorene er usikkert, men Adobe (ACE) er et sikkert valg (ACE = Adobe Color Engine).

fargehåndtering

«Intent» (Formål): Her skal det være Relative Colorimetric eller Perceptual. Relative Colorimetric vil beholde fargene like i CMYK, om samme fargen finnes i CMYK som i RGB, mens Perceptual vil flytte fargene, tilpasse fargene til et annet medie. I praksis vil Perceptual kunne gi et lettere og «renere» inntrykk av bildet på trykk, men dette kan være avhengig av type bilde og ulike farger.

«Use Black Point Compensation» (Bruk kompensering for svartpunkt) og «Use Dither (8-bit/channel images» (Bruk spredning (bilder med 8 bits pr kanal)) skal begge være avkrysset.

Etter at alle valgene er satt opp som beskrevet over, er det praktisk å lagre dem unna slik at de lett kan brukes om igjen. Velg Save (Arkiver) og gi oppsettet et navn som er lett å huske: «NADA_1.csf». Neste gang du kjører Photoshop, er det bare å velge «NADA_1» fra lokalmenyen Settings (Oppsett) øverst i dialogen.